Vad jag letar efter när jag går på loppis

Mitt absoluta största intresse är att gå på loppis. Jag älskar att fynda men också att hitta mer unika ting att pryda mitt hem med. Samtidigt som det är riktigt bra för miljön. Och miljön vill man ju vara snäll mot. Inte sant? Jag köper allt ifrån kläder till inredningsprylar på loppis. Jag skulle gissa att hälften av mina ägor är från någon loppis här i närheten. När jag har ont om tid tycker jag att det
kan vara svårt att hitta något på loppis. Då är det enklare att veta vad man är ute efter och enbart titta efter det. Helst går jag i timmar alldeles ensam och granskar och funderar (händer inte allt ofta nu för tiden). Staden jag bor i har helt okej loppisutbud (Sandviken), framför allt är priserna låga här (till skillnad från större städer). Det finns några saker som jag alltid tittar efter när jag går på loppis, här nedan tänkte jag skriva lite om just de godbitarna.

💋 Runda speglar
Är så himla förälskad i runda speglar och vill pryda hela mitt hem med just sådana. I dagsläget har jag tre stora runda speglar och alla är från secondhand. De har kostat mig mellan 30 och 90 kronor.

💋 Glasvaser
Jag älskar att ha många vaser att variera mellan -  små som stora, runda som kantiga. När de inte används står de fint utan blomster i mitt gula vitrinskåp.

💋 Linnetyg
Jag älskar allt som har med linne att göra, och letar ofta efter linnetyg när jag går på loppis, så som gardiner eller kuddfodral. Hittills har jag hittat ett par kuddfodral i materialet och trots att det var flera år sedan så älskar jag dem fortfarande. Ett riktigt kanonmaterial.

💋 Soffbord
Det är inte alltid jag är på jakt efter soffbord, men just nu är jag det. Vi har ett svart runt bord i dagsläget (från Ikea) som bara är några månader gammalt men jag gillar det inte alls. Det blir så hemskt dammigt. Jag är ute efter två mindre bord att ha bredvid varandra. Har ännu inte hittat något - men jag letar vidare.

💋 Stora mattor
Jag älskar mattor - framför allt stora sådana. Det brukar jag titta efter på loppis. Med bikarbonat blir de flesta mattor som nya. Och det är faktiskt väldigt roligt att byta mattor lite då och då, en matta kan verkligen göra hela rummet.

💋 Plastdjur och böcker
Astrid är som tokig i sina stora plastdinosarier och tjatar om flera. Så det brukar jag titta efter när jag går på loppis. Likaså barnböcker. Astrid vill ofta byta böcker, så att köpa böcker till henne i en bokhandel känns inte särskilt miljösmart (men det händer förstås såklart). Biblioteket är annars ett riktigt miljösmart ställe. Alfons Åberg är hennes favorit, min också.

💋 Barnkläder
Ni med barn vet ju att det går åt en hel del barnkläder - om man inte vill tvätta dagligen. Jag köper de flesta av barnens kläder secondhand. För att lyckas med en miljösmart barngarderob gäller det att planera - helt enkelt att köpa när man hittar och inte när man behöver - för när behovet av galonbyxor infinner sig så kan det vara svårt att hitta.

Kommentarer

Populära inlägg