Citron- och vallmokaka

När man sovit alldeles för få timmar på grund av att den minsta familjemedlemmen drabbats av ännu en förkylning så kan man baka den här citron- och vallmokakan och drömma om sommar och solbränd hud, för den kommer ju faktiskt att hända snart, sommaren (med största sannolikhet). Det är en liten tröst, för nu får det vara nog med sjukdomar. Jag tror att vi har varit förkylda minst 25 gånger den här vintern. Här kommer i alla fall receptet på en riktig drömkaka, som piggar upp vilken trist dag som helst!

Citron- och vallmokaka👇🏻
200 gram smör
2 1/4 deciliter socker
3 1/4 deciliter mjöl
3 ägg
1 tesked bakpulver
Cest från fyra citroner
4 matskedar vallmofrön
1/4 deciliter grädde
85 gram philadelphiaost
Ett kryddmått salt

Vispa det rumsvarma smöret med socker, vispa i äggen, ett i taget. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en annan bunke. Häll i mjölblandningen, lite i taget. Rör ned citronskal och vallmofrön. Vispa slutligen nedgrädden och philadelphiaosten. Häll i en smörad och mjölad form, och låt grädda i ugnen på 175 grader. Jag som har en gammal ugn fick låta min kaka stå inne i drygt 50 minuter, men har man en varmluftsugn kan jag tänka mig att det räcker med 40-45 minuter, kolla ofta så den inte riskerar att bli torr. Njut!


(Klicka för att förstora)

Kommentarer

Populära inlägg