Vad jag äter under graviditeten.

Godmorgon!
Jag har varit på jobbet i drygt en timme nu och snart ska jag åka iväg på jobb i Storvik. Sitter för tillfället och dricker en smoothie, och jag tänkte att det här inlägget skulle handla om vad jag stoppar i mig nu när jag är gravid. Det blir en hel del smoothies, det var en stor favorit hos mig redan innan jag blev gravid och det har eskalerat en aning nu (undra om jag kommer kunna dricka smoothie efter bebisen kommit? haha) Men jag skulle kunna säga att mina cravings är just frukt och grönsaker, därför blir det en hel del sådant.
I snitt dricker jag två glas smoothie om dagen, jag brukar göra i ordning hemma på morgonen och dricka när jag kommer till jobbet, även på kvällen brukar jag göra i ordning ett glas.
Jag är oftast sugen på kall mat, men jag äter förstås varm mat också, men sallader, smörgåsar, och grönsaker är verkligen nummer ett just nu. Det är ju toppen, jag menar jag får i mig tillräckligt med vitaminer och mineraler så att det skulle räcka till ett helt fotbollslag. Annars försöker jag att äta varierat, det ska vara en jämn fördelning mellan pasta, ris och potatis. I proteinväg blir det mest kyckling och fisk.

Ungefär såhär kan en dag se ut för mig:
08.00 - Äter macka på jobbet.
09.00 - Fyller på med lite smoothie.
11.30 - Äter lunch, idag är det lövbiffgryta i lådan, toppar med en massa bladspenat.
15.00 - Äter frukt, oftast en banan och ett äpple.
17.30 -  Middag hemma. Gärna torsk, potatis och någon god sås. Mycket grönsaker till.
20.30 - Kvällsfika, smoothie och frukt, eller macka.

Jag är inte alls så mycket för godis, jag menar förr var det standard att äta på helgen men nu är jag inte alls sugen på socker. Får mest blåsor och ont i munnen. Fikabröd däremot är en helt annan sak, en nygräddad kanelbulle eller kladdkaka, omnom. Glass äter jag gärna, speciellt nu när det börjar bli lite varmare. Men jag kan inte påstå att jag äter mycket sötsaker, oftast är jag sugen på frukt och grönsaker, som jag skrev ovan.

Kommentarer

Populära inlägg