En titt i mitt gula skåp

Hejsan. Av allt jag äger och har är jag lite extra förälskad i mitt gula skåp. Jag och Nils köpte det när vi flyttade ihop på Smedsgatan för ett antal år sedan. Vad som har funnits däri har varierat med åren. Till en början var det ett renodlat vitrinskåp innehållandes enbart glas och sånt där gott som man gärna fyller glasen med. Men just nu ser det ut som på bilderna här nedan. Folk utifrån kanske tycker att det är fint men jag känner inte riktigt detsamma. Jag skulle vilja få in lite mer detaljer som lockar folks uppmärksamhet. Men jag jobbar på det, kan man säga. När man gärna handlar på loppisar så hittar man inte allting beställning. Det tar sin lilla tid.

(Klicka för att förstora)

Längst ner i mitt drömskåp står en skara med glasvaser, olika storlekar och olika former, alla fina på sitt vis. De flesta från secondhand. Om vi hoppar upp ett hyllplan står en bit ur min porslinssamling. Både nytt och gammalt, de flesta favoriter. Som till exempel kaffekopparna med prickar, de köpte jag för ganska prick ett år sedan när jag var på konferensresa i Kroatien med jobbet. Längst till vänster står två tekoppar från Höganäs och till höger står mina Mon Amie koppar från Rörstrand. Den blåa kannan som skymtar bakom köpte jag till Nils för ett par år sedan, från Iittala. Ett steg upp står lite allt möjligt. På en trave med tidningar står en liten vas från cooee design och bredvid står ett par loppisfynde champagnekupor. Figurerna är designade av Lisa Larsson och till höger står den klassiska tulpanvasen från Alvar Aalto (som Nils föräldrar har fyndad extremt billigt på loppis om jag inte minns fel). Högst upp står några av mina favoritböcker, signerade Haruki Murakami och Jonas Gardell (åh vad jag längtar efter att ha tid att läsa igen), även mina favoritdessetskålar från Iittala vilar där bredvid. Snart kanske det här skåpet flyttar in i vårt kök, då kommer det nog att flyttas om en hel del där i, kan jag tänka mig. Puss så länge, och fråga om ni undrar något👋🏻

Kommentarer

Populära inlägg