Ivars matvanor

Ibland förvånar det mig hur mycket en så liten kropp kan äta, jag syftar på min fyramånaders gamla bebis, som till skillnad från Astrid när hon var bebis, äter väldigt mycket, inbillar jag mig i alla fall. Jag ammar dagligen, men de senaste två månaderna känns det som om det inte räcker till, så vi lägger till ersättning varje dag, ofta vid varje amningstillfälle. För mig är det lite av ett nederlag, då jag helammande Astrid till hon började att äta mat (hon åt aldrig ersättning) så känns det nu som en besvikelse att jag inte kan mätta mitt barn med amningen. Så tror jag att många känner som verkligen vill amma. Men i slutändan är det som är viktigt att mitt barn får i sig mat, förstås.

Ungefär såhär kan en dag se ut hos oss: Ivar äter 2-3 gånger per natt, det har han börjat med precis nu (när han var nyfödd och ett par veckor därefter åt han bara en gång per natt och sov bra). Mellan 06-07 är det morgon för Ivar, då ammar jag ofta i sängen eller går ner till soffan och matar. Medan jag gör frukost åt mig och Astrid och gör i ordning oss leker Ivar ofta vid babygymmet, eller sitter i babysittern. Vid 09 vill han sova igen, ofta provar jag att amma igen, ibland blir han nöjd men oftast behöver han mer och då får han ersättning, 120 eller 150 milliliter. Sen kan han sova till 11-12-tiden då han vaknar han och vill äta igen, då ammar jag och ger ersättning. Sen äter han resten av dagen ungefär varannan till var tredje timme. Sover han extra mycket under dagen blir det väldig mycket matning på kvällen. Ofta 150 milliliter ersättning och amning på båda brösten vid varje tillfälle. Jag inbillar mig att han äter väldigt mycket för att vara fyra månader? Men sen så är han ju rätt stor också. 7700 gram och 66 centimeter på förra veckans BVC-kontroll. Min stora fina kille!

Men nu när Ivar fyllt fyra månader ska vi börja introducera mat. Det ska bli så spännande tycker jag! Vi provade att ge lite potatis i helgen, och han verkade tycka att det var gott! Ikväll väntar ytterligare lite potatis. Puss så länge!

Kommentarer

Populära inlägg