En liten köksrenovering är på gång

Jag älskar att förnya och göra om genom att ta vara på det som redan finns. Nyligen piffade vi upp vårt badrum, med relativt enkla medel, och snart ska vi ta oss ann köket, som jag längtar. Jag tänkte skriva lite om hur vi tänker och vad vi vill göra. När det är klart sen tänkte jag bjuda på före- och efter bilder.

Vårt nuvarande kök kommer från Elgiganten och är inte allt för många år gammalt, det är i helt okej skick med andra ord. Däremot är planlösningen lite tråkigt planerad. Dåligt med bänkyta vid spisen och sådär. Men själva skåpen ska vi inte göra någonting åt. Istället ska vi byta golv i kök och hall, så att det blir lika, det lutar åt schackrutigt. En ny kyl och frys ska inhandlas likaså häll och ugn. I dagsläget lagar vi mat på en halvtaskig spis och ugnen är inte direkt en varmluftsugn, det är dags för nytt helt enkelt. En ny häll betyder en ny bänkskiva, i dagsläget har vi skivor i mörkt massivt trä (som jag gärna slipat upp och behållt om det inte var så att vi kommer att behöva en ny i och med att hällen ska ligga på. Idag har vi två bänkskivor och båda två kommer vi att byta ut till ljusare i laminat (tror jag), även en ny ho ska vi köpa, som är hel och inte delad (så drygt med delad tycker jag). Handtagen har jag också tänkt att byta ut till svarta enkla.

Om ork, tid och pengar finns vill jag även ta bort de två skåpen vi har över hon och istället kakla om den väggen (skulle kännas mer luftigt och bli betydligt ljusare). Idag har vi rött mosaik på väggen, egentligen inte fult men har tröttnat rejält. Istället vill jag ha vita blanka med svart fog. Förutom detta kommer det förstås ske en del småpiff, som jag hoppas kunna åstadkomma med så mycket secondhandprylar som möjligt. Och jag är redan på gång - i veckan köpte jag nämligen en skomakarlampan på loppis som jag tänkte att jag skulle ha i fönstret ovanför den största av de två bänkskivorna.

Jag är så spänd och full av förväntan. Vad som känns mest spännande av de ovan nämnda? Helt klart de nya golven, de golven vi har idag är så gräsliga att jag knappt vill visa dem på bild. Schackrutigt i kanske gräddvitt och mörkgrått skulle verkligen göra så stor skillnad. Men vem vet, kanske blir det ingenting alls eller något helt annat. Puss så länge!

Kommentarer

Populära inlägg