Fyra månader ung

Då har Ivar precis blivit fyra månader gammal (eller ung beroende på hur man ser det). Jag minns inte att månaderna gick såhär fort när Astrid var nyfödd. Men det blir väl lite annat med andra barnet. Bara från en dag till en annan så har han lärt sig att rulla från rygg till mage, och från mage till rygg. Det går knappt att lägga honom vid babygymmet längre, han rullar bara därifrån. Och att lämna på skötbord medan man tvättar händerna är ett minne blott. Samtidig tar han tag i fötterna, och har blivit väldig duktig på att greppa leksaker, och sträcka sig efter saker. När jag ammar och samtidigt läser för Astrid så blir han väldigt nyfiken och vill gärna känna på boken, något som storasyster tycker är jobbigt. Jag tror inte att det står på innan Ivar lär sig att sitta själv. Redan nu tycker han att det är roligt att vara med mig och Astrid, när vi är i hennes lekrum och så. Han har så gott som alltid varit nöjd när vi trevarit tillsammans och lekt men man märker att han är mer nyfiken och ”med” nu, det är roligt tycker jag.

Som jag skrev sist så har vi börjat med smakportioner nu. Eller börjat och börjat, det har blivit en gång. Gårdagens potatisfest blev inte riktigt av, någon annan som känner att det är svårt att få till med matning av den lille när man har en snart 3-åring i huset? När jag var hemma med Astrid kretsade allt kring henne (som det såklart gör när man bara har ett barn), medan man nu har dubbelt så mycket att göra på samma tid. Men till helgen ska vi göra lite puréer att frysa in så att det är enkelt att ta fram vid tillfälle. Jag tänker att det är bra att tidigt få till bra rutiner, gröt på morgonen sen lite mat vid lunch- och middagstid, och lite fruktpuré mellan måltiderna. Inte nu direkt vid fyra månader kanske men så småningom.

Annars då? Vi har blivit dunderförkylda hela familjen förutom pappan. Den här vintern har verkligen varit hemsk ur ett sjukdomsperspektiv. Nu vill jag ha vår och varma vindar (och friska kroppar).

Kommentarer

Populära inlägg