Astrids skärmtid

När Astrid var liten föreställde jag mig att jag skulle bli en sån där duktig förälder som höll mitt barn ifrån tv och iPad och allt vad det innebär. Det fungerade bra till en början men vem försökte jag lura - det går knappt att undvika dessa enheter om man inte kastar ut dem från huset. Idag är Astrid 2,5 år och väldigt medveten - och envis. När Ivar var nyfödd så blev det rätt mycket tv och IPad för hennes del, minns jag. När man själv är trött eller behöver få annat gjort är det så lätt att ge henne paddan så att hon blir nöjd. Det är först nu som vi börjat bli mer hårda med användandet. Även om det finns väldigt mycket lärorikt på skärmarna också. 

Ungefär såhär kan det se ut hemma hos oss. Vi går upp på morgonen, vid ungefär 7-8 tiden. Då brukar jag låta Astrid titta på någonting medan jag gör frukost. Däremot är jag noga med att stänga av när vi ätit färdigt och ska gå och göra oss i ordning, ska vi bara vara hemma under dagen så leker vi i hennes rum på förmiddagen, annars gör vi oss i ordning och går iväg, ofta till öppna förskolan eller ner på stan, eller hem till någon kompis. Däremot vill hon direkt titta på film när jag ska mata, söva eller byta blöja på Ivar. Då brukar jag försöka avleda med något annat, oftast frågar jag om hon vill följa med på det jag ska göra, till exempel hjälpa till med maten, eller följa med till badrummet och byta blöja, ska jag mata Ivar så brukar jag fråga om vi ska läsa, just för att undvika skärmen -  men vill hon inte så vill hon inte, och då är det inte mycket att göra. Efter lunchen brukar hon vara trött, då hon inte längre sover något under dagarna så brukar vi slappa i soffan framför en film (med en förhoppning om att hon ska somna en stund, hon skulle verkligen behöva sova på dagen ibland). När vi tittat ett tag så brukar jag försöka få med Astrid på någon lek, eller pyssel. När Nils kommer hem vid 16 brukar Astrid få ny energi, då brukar hon och Nils leka medan jag vilar lite och börjar förbereda middagen. Efter maten brukar Astrid få titta på något igen, medan hon varvar ner med frukt eller macka. Innan läggdags läser vi för henne uppe i hennes sovrum. 

De dagar vi bara är hemma känner jag att det blir väldigt mycket skärmtid. Det är svårt när man själv behöver ett avbrott (som man ofta behöver med två små hemma) då är skärmarna väldigt enkla att ta till. Däremot har jag och Nils pratat om att införa en mer specifik skärmtid, exempelvis enbart på kvällen efter middagen. Hur tänker ni andra med barn på 2,5 år kring detta?

Däremot tänker jag att allt blir lättare på sommaren? Enklare att springa ut på gården efter middagen och undvika skärmarna på så vis, eller ta en cykeltur, eller bara sätta sig ute på altanen och rita, för allt är ju roligare utomhus, tänker jag (på sommaren). För oss händer det faktiskt en hel del till den kommande sommaren. När Nils går hem på ledighet den första juni så ska Astrid bli både blöj- och nappfri har vi tänkt!

Kommentarer

Populära inlägg