Jag drog ner på mejeriprodukterna och blev väck min uppblåsta mage

Sedan ett par veckor tillbaka har jag dragit ner på mitt mejerieintag, som tidigare har varit rätt stort. Innan tänkte jag att det här skulle vara omöjligt, ska vi laga olika maträtter? Vad ska jag äta istället? Kommer jag att behöva köpa en massa havre- och sojaprodukter istället? Men faktum är att det inte har varit så krångligt som jag först trodde, mest eftersom jag bara har dragit ner på mejeriprodukterna, och inte slutat helt. Anledningen till detta är att min mage är så himla uppblåst. Och jag mår faktiskt mycket bättre nu. Det jag först och främst försöker att undvika är grädde och creme fraiche. Hemma lagade vi till en början mycket fisk/kyckling, ris/potatis och en sås bredvid, så att jag kunde undvika såsen (lite tråkigt jag vet) men i början ville jag mest undersöka om det faktiskt var just mejeriprodukter som jag mådde dåligt av. Överlag har vi under de här veckorna undvikit att göra feta maträtter, så som pasta med en gräddsås och så vidare. Under veckornas gång har jag dragit ner på ost och nu även mjölk. Istället äter jag skinka eller leverpastej på mackan, och istället för mjölk har jag köpt Oatlys iKaffe och i veckan köpte jag även Oatlys creme fraiche, som är havrebaserad (smakar precis som vanlig creme fraiche). Jag köpte även en fruktyoghurt från Oatly (till kvällsfikat) också väldigt god. Jag rekommenderar verkligen alla med uppblåst mage att prova dra ner på just mejeriprodukter.

Jag tänkte skiva lite om vad vi äter här hemma, just för att visa att det absolut inte behöver vara krångligt att undvika feta produkter. Istället för sås gör vi ofta mosad avokado (helt enkelt guacamole utan creme fraiche). Istället för vispgrädde kan man använda kokosgrädde (samma pris). Tidigare har vi ätit laktosfritt och det skiljer inte särskilt mycket i pris mot Oatlys sortiment, faktiskt.

🍽 Stekt ägg med tillbehör
Det äter jag ofta till lunch när vi har lite dåligt utbud i kylen. Då steker jag ägg som bas och till det äter jag lite sånt vi har hemma, kanske lite broccoli, rödbetor, avokado, fisk eller kycklingrester. Fräscht och gott!

🍽 Kyckling med ratatoille och ris
Mustig ratatoille passar så bra ihop kyckling och ris. Kräver inga mejeriprodukter.

🍽  Betor i ugn
Potatis, rödbetor, morötter och sötpotatis i ugn är verkligen en stor favorit här hemma. Ät som det är eller tillsammans med fisk, kyckling eller något annat kött. Extra gott blir det med strösslad fetaost till.

🍽 Pytt i panna
Pytt i panna kan man enkelt göra på rester som man har hemma, kanske har man en halv paprika, någon morot, potatis och kanske några korvar kvar från gårdagens korvgrillning. Annars finns det färdig pytt i panna i butiken också, det brukar vi alltid ha hemma och äta när tiden är knapp.

🍽 Spagetti och köttfärssås
Kräver inga mejeriprodukter om man inte vill (tidigare har jag haft grädde i min köttfärssås, något jag slutat med nu). Perfekt att göra en rejäl laddning så att man får några matlådor.

🍽 Wraps
Som jag skrivit tidigare, världens bästa maträtt.

Jag hoppas att det här inlägget ska ha inspirerat någon till att ändra sina vanor (om det skulle behövas). Att dra ner på något som tidigare varit en väldigt stor del av min vardag, var helt enkelt inte så svårt som tidigare trott. Puss så länge!


Kommentarer

  1. Spännande att du också kommit fram till detta! Jag slutade ju helt med mjölkprodukter när Valdemar visade sig vara allergisk. Så bra fysiskt som min kropp mådde det halvåret har jag aldrig mått tidigare. Efter att jag slutat amma trappade jag upp med mjölkprodukter enligt schema, men efter ett tag märkte jag att jag var uppblåst jämt och känner mig olustig i kroppen! Jag har testat fram och tillbaka men kommit fram till att jag mår som bäst utan mjölkprodukter, så sedan ett halvår är jag helt mjölkfri igen. Jag har de senaste månaderna även dragit ner på t ex bröd etc och känner att även det ger stort resultat på min mage och mitt mående!

    Jag älskar oatlys produkter, framförallt iKaffe, creme fraiche och”På mackan”. Istället för frukostyoghurt tar jag helst alpros naturella yoghurt. Vill du ha tips får du gärna höra av dig ❤️

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg