En riktigt trotsig tvååring

Det är klart att min tvååring testar oss här hemma. Men de två senaste veckorna har det varit extremt. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta vägen de stunder det är som värst. Här om dagen var jag nära att packa mina väskor och flytta härifrån. Det är tur att kvällen slutar med mys och roliga anekdoter, då glömmer man snabbt de där bråken som man haft under dagen. Igår slutade middagen i att Astrid kastade en gaffel på Nils, efteråt skrattade hon och förstod inte alls varför vi blev arga - det är det som är mest frustrerande för mig - att det är svårt att få henne att förstå att det är fel. Allt som jag säger nej åt blir i Astrids huvud till ett ”ja”, jag vet att det här inte är ett unikt beteende, de flesta tvååringar är väl trotsiga under en period. Men för mig är det svåra att veta hur jag själv ska hantera det. När man sover dåligt, går upp tidigt och känner sig helst slut, orkar man inte riktigt de där bråken.

Vill Astrid ha något så vill hon verkligen ha något. Idag till exempel så åt vi hallon, vi bestämde innan och förklarade för henne att vi skulle dela allihopa, så när hennes del är slut så är de slut, det var hon helt med på men när hennes hallon väl var slut så ska hon trots allt ha allihopa. Och får hon inte det hon vill ha blir det gallskrik och gråt. I torsdags på gympan så ville hon enbart hänga i ringarna ”men det är ju fler som också vill prova, man får stå i kö och turas om” säger jag till henne då, vilket resulterar i gråt och skrik. Då åkte vi faktiskt därifrån. Hur får man en tvååring att förstå konsekvenserna av sina handlingar? Eller är de helt enkelt för små? Ska man bara hålla ut och hoppas att det blir bättre med tiden?

Hur ska jag som mamma bemöta min tvååring när det blir sådär? Någon som har något bra tips? I tre fall av fem stå blir det mest bara skrik från mitt håll också, helt ärligt. Jag har alldeles för dåligt tålamod för att lugnt och pedagogiskt försöka förklarar henne till rätta. Särskilt när det känns som det inte spelar någon roll, eftersom hon ändå inte vill lyssna elle förstå. Nils däremot
är en klippa när det gäller att behålla tålamodet. Så glad att jag har honom❣️

Kommentarer

Populära inlägg