"Vad blir det för något?"

- En människa förhoppningsvis.
Sedan jag gick ut med att jag är gravid har jag fått svara på den här frågan flest gånger:
- Vad blir det för något?
Alltså, väntar du en pojke eller en flicka. Jag brukar oftast svara att jag väntar på en människa och att jag faktiskt inte bryr mig om den har snopp eller snippa.
"Åh jag skulle aldrig klara av att inte veta vad det är för kön" får jag ofta som svar. Men jag förstår inte riktigt. Är det därför folk går på ultraljudsundersökning? för att veta om det är en kille eller tjej. Varför ligger fokus där? För att man ska veta om man ska inreda barnrummet blått eller rosa?
Vi gick på ultraljudsundersökning för att få veta hur många barn vi väntade, och om utvecklingen var som den skulle.
Det jag blir mest irriterad på är att man ofta ska behöva försvara sig. "Varför ville ni inte veta?". Många blir förvånande när man berättar att man faktiskt inte är intresserad av att veta. "Vad knäppt" säger någon. Men det jag tycker är knäppt är att höra folk säga "Om jag får välja vill jag ha en tjej".

Kommentarer

Populära inlägg