Så tänker jag inför den kommande odlingssäsongen

Förra sommaren odlade vi grönsaker för första gången - och jag blev riktigt fast. Det är roligt att se det växa, samtidigt som det är så otroligt gott att äta egenodlade grönsaker (allt som ofta). Extra roligt kommer det att bli i år när Astrid kan vara mer involverad. Hon var lite för liten förra sommaren. I år tänker jag att hon får ha en egen del som hon få rå om.

Förra året odlade vi morötter, rödbetor, tomater, gurka, jordgubbar, chili, spenat, sallad och kryddor. En ganska basic grund inom odling skulle jag säga. Självklart vill jag utvecklas och bli bättre. Samtidigt ska man odla det man tycker om och äter mest av. För det är ju så att man lär sig för varje år vad som går åt på tallrikarna. Till den kommande sommaren tänker jag inte odla lika mycket rödbetor som förra året. Vi hann helt enkelt inte äta upp allt. Jag tänker också köpa en annan morotssort (den vi odlade blev torr tycker jag, minns inte namnet på sorten nu). Jag tänker odla mer gurka och förstås en hel del tomater, precis dom förra året - men inte lika många olika sorter. Vi hade hela vår altan fylld av tomatplantor förra sommaren. Vi kunde så gott som skörda en hel skål med solmogna tomater när vi ville - hela sommaren (åh längtar tillbaka). Det finns några tomatsorter som blev godare än andra, det är Sungold, Pärontomat och Green envy från Lord Nelson. Vi kommer nog hålla oss till dessa tre i år. Förra året odlade vi inte särskilt mycket gurka. Något jag kommer göra i år. Krispig solvarm gurka kan vara något av det godaste som finns, vi kommer odla sorten som heter Sprint från Lord Nelson.

Det är alldeles snart dags att så. Vi tänkte börja i början av april. Förra året började vi lite för tidigt (någon gång i februari tror jag).Våra tomatplantor växte och blev för stora innan vi kunde flytta ut dem på den inglasade altanen. Det är inte bara trevligt att äta grönsaker från egen trädgård. Det är också väldigt trevligt att ge bort en korg med lite smått och gott när man ska iväg på kalas eller liknande. Samtidigt drömmer jag om ett växthus på gården - dit jag kan gå om kvällarna och insupa lugnet, och dofta på tomatplantor. Kanske slår den drömmen in i framtiden, eller kanske inte. Det återstår att se. Puss så länge.

Någon mer än jag som ser fram emot den kommande sommaren, med allt vad det innebär? Räck upp en hand!✋🏻



Kommentarer

Populära inlägg