Fem snabba och smarriga mĂ„ltidstipsđŸ‘‡đŸ»

Vardagsmat ska gÄ snabbt att laga men samtidigt vara nyttig, god och varierande tycker jag, det Àr inte alltid lÀtt att komma pÄ nÄgon trevlig middag till morgondagen nÀr man sitter trött i soffan pÄ kvÀllen efter lÀggning. Men jag tycker faktiskt att vi Àr rÀtt duktiga pÄ att laga mat pÄ veckorna som Àr enkel med samtidigt inte bara Àr makaroner och korv. Det Àr viktigt för mig att det vi Àter Àr nyttigt och inte halvfabrikat. DÀrför tÀnker jag dela med mig att ett par matrÀtter som jag tycker om:

Risotto med sparrisđŸ‘‡đŸ»
GĂ„r enkelt att slĂ€nga ihop, krĂ€ver fĂ„ ingredienser och sköter sig sjĂ€lv pĂ„ spisen. Stek schalottenlök, sparris, och risottoris, hĂ€ll sedan pĂ„ vatten (rĂ€tt mĂ€ngd förstĂ„s) och buljong, lĂ„t koka tills riset Ă€r klart.  Blanda i riven ost. Krydda och smaka av. That’s it!

Laxpasta med tagliatelleđŸ‘‡đŸ»
Min tvÄÄring Àr som tokig i pasta. DÀrför Àter vi rÀtt mycket av det hÀr hemma. NÄgot som Àr enkelt och gott Àr laxpasta, stek hackad vitlök och lax i tÀrningar, hÀll pÄ grÀdde, riven ost och blanda i babyspenat. Krydda och smaka av, och blanda med nykokt tagliatelle, mums!

Potatis- och purjolöksoppađŸ‘‡đŸ»
Gott och enkelt att göra. Stek purjolök, potatis och gul lök. HÀll pÄ vatten och buljong och lÄt koka i ungefÀr 15-20 minuter. Mixa slÀt och tillsÀtt grÀdde. Krydda och smaka av. Extra gott med varmt bröd till!

BroccoligratĂ€ng med baconđŸ‘‡đŸ»
supersmarrig och enkel gratĂ€ng. Blanda creme fraich med Ă€gg, riven ost och purjolök. Och valfri smaksĂ€ttning, jag brukar blanda i tomatpurĂ© och sambal oelek. Stek bacon och blanda i. LĂ€gg broccolibuketter i en ugnsfast form och hĂ€ll pĂ„ blandningen. GrĂ€dda i ugnen tills den kĂ€nns fĂ€rdig, brukar ta cirka 15-20 minuter. Servera med kokt potatis, eller bara som den Ă€r. 

KycklingwrapsđŸ‘‡đŸ»
Astrid Àlskar tacos och wraps i alla dess sorter. Vi Àter ofta kycklingwraps. DÄ steker vi kyckling, som vi Àter i tortillabröd med morötter och gurka, som vi strimlar, och avokado, och till det vitlökssÄs. Enkelt och gott!

Kommentarer

PopulÀra inlÀgg