Ond liten mage

Förra helgen konstaterade vi något som varit rätt så besvärligt. Ivar har varit gasig i magen sedan han föddes, han har inte haft ont men vaknat ofta och behövt prutta och så. Det har självklart varit jobbigt för honom. Att somna och sedan vakna ganska snabbt efter och ligga och vrida och vända på sig. Vi har tänkt att det handlat om att han har fått i sig för mycket luft när han äter. Det är ju omöjligt att veta om det handlar om något som jag äter, luft, eller bara orolig mage. Men nu är vi ganska så säkra på vad det handlar om, nämligen chiafrön.
Jag har ätit det varje dag sedan Ivar föddes, men en rätt så liten mängd. Och han har varit ganska ”jämn” gasig sedan han föddes, aldrig mer eller mindre. Han har heller inte varit ledsen över det (då hade vi förstås tagit det mer allvarligt). Däremot eskalerade det hela förra helgen när jag åt chiapudding.

Ivar blev riktigt dåligt, bajsade hiskeligt många gånger och blev riktigt gasig. Jag är väldigt glad över att det troligtvis handlar om chiafrön, trots att den senaste chiapuddingen jag gjorde blev väldigt god (!!) för nu vet jag vad jag ska undvika. Och rätt och riktigt så mår han mycket bättre nu sedan jag slutat äta chiafön. Det där med bebismagar när man ammar är så svårt. Jag äter allt med måtta, undviker egentligen ingenting, förutom bönor och kål, men det är mest för att jag själv får ont i magen av det. Astrid å andra sidan blev inte dålig av något som jag åt, hon behöver knappt rapa efter hon ätit medan Ivar är superkänslig. Hur är era bebisars magar? Kommentera gärna och berätta!

Kommentarer

Populära inlägg