Hur jag vill uppfostra mitt barn.

Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag gör ett försök. Jag tänkte dela med mig av mina tankar kring uppfostran, och hur jag vill uppfostra mitt/mina barn.
Jag började rätt tidigt i graviditeten bilda mig en uppfattning om hur jag vill att mina barn ska växa upp. Man får en bild ganska lätt när man ser andra familjer, och hur de lever.
Jag tror att de flesta barn formas efter sina föräldrar, är inte de intresserade av mat så blir inte heller barnen det, och tvärtom.
Jag har en vision om att mitt/mina barn ska tycka om att äta varierad och hälsosam mat. Jag och Nils lagar mycket mat och vågar prova nya rätter. Ekologiskt är också viktigt för mig, och helst så lite halvfabrikat som möjligt. Därför vill jag att det även ska vara självklart för barnet sen när han/hon växer upp. Vi ska vara ett med naturen. Mina barn ska få plocka svamp och bär och förstå vilka tillgångar som faktiskt finns, och verkligen ta vara på och vårda sådant som man kan äta, samma gäller jakt och fiske. Mat ska vara värdefullt och jag vill att mina barn ska tycka om mat. När vi köper hus i framtiden är odling en självklarhet, mitt barn ska få vara med och se hur det fungerar, från frö till färdig grönsak, och att man faktiskt kan göra mat själv. Jag har en tro om att barn som är nära naturen blir bra människor.
När det gäller det söta så är inte jag speciellt förtjust i att äta fikabröd varje dag, som vissa faktiskt gör. Till mellanmål äter jag frukt och smoothie och det finns sällan en tanke på att värma en kanelbulle, jag vill gärna att det fortsätter att vara så. Självklart kommer mina barn att få äta godsaker lite då och då. Men jag ser inget syfte i att proppa i mina barn en massa socker i onödan.
Som sagt såhär lever jag och Nils idag, och jag tror inte att vi kommer att vända upp och ner på våra liv när det kommer ett barn med i bilden.

Kommentarer

Populära inlägg