Sticklingar


I helgen har jag tagit sticklingar från min enorma monstera och ett par från mitt elefantöra. Att jag inte har tänkt på detta tidigare? Istället för att köpa nya växer kan man ju skapa sina egna, det tar ju förvisso lite tid, men det är ju faktiskt roligare, och spännande att se någonting växa. Roligt att ge bort som present också tänker jag! Däremot är jag ingen sticklingsexpert, jag har helt enkelt tagit skott och grenar från växterna (så nära moderplantan som möjligt), som jag senare har planterat i jord, som jag gödslat med växtnäring. Om de kommer att växa till sig återstår att se. När jag läste om sticklingar efteråt märkte jag att det finns en massa olika vägar att gå. Kanske skulle man ha satt skotten i vatten först och planterat om först när nya rötter kommit? Vilket som, det ska bli spännande att se om detta blir någonting. Uppföljning kommer!

Kommentarer

Populära inlägg