Astrid två och ett halvt år

Astrid har hunnit bli två och ett halvt år. Min förstfödda. Aldrig har något känts viktigare, än att vara hennes mamma. Nu är hon storasyster också, världens bästa. Ser så mycket fram emot att se världen med henne. Bara de senaste månaderna har hon utvecklat sitt tal något enormt. Hon har alltid pratat mycket och varit duktig men nu är det så mycket klarare. Hon tycker fortfarande mycket om att leka med dockor, rita, sjunga och dansa, hon kan leka rolllekar länge länge. Det kan vara hon och dockorna, eller så är någon annan med i leken, det tycker hon är roligt.

Mig hjälper hon med odlingarna i trädgården, mest är hon intresserad av sockerärtorna som hon odlar, ”de växer upp nu” säger hon. Hon kan räkna till tio, och har ett minne som en åsna. Jag blir ofta förvånad över hur mycket hon minns, det kan vara småsaker som man säger i farten, eller något litet som hände för två veckor sedan.

Hon älskar Alfons Åberg och Kråke, och i filmväg så är det Monsters inc som gäller. Hon väger drygt 15 kilo, längden är oklar, när vi var hos BVC sist så vägrade hon mäta sig nämligen. Hon är en snäll tjej som bryr sig om sina kompisar. Hon vill gärna hålla handen och är väldigt intresserad av fordon i böcker och på film, men i verkliga livet blir hon inte särskilt imponerad av polisbilar eller ambulanser. Hennes favoritdjur är katter, hon vill gärna att vi ska skaffa katt, men pappan är allergisk, men det har hon lite svårt att förstå sig på.

Men hon är ganska så trotsig också.
”Nej”, ”du kan göra det” och ”jag vill inte” är vardagsmat numera. Men det hör ju till den här åldern också. Jag har tidigare känt mig så irriterad. Men nu har jag istället börja tänka ”så här är det för alla tvååringar”, det vore konstigt om det var på något annat sätt. Då blir vardagen faktiskt lite lättare. 

Nu jobbar Nils en ynka vecka till. Sen är vi lediga tillsammans till mitten av augusti. I sommar ska vi åka till Skansen, Kolmården, bo på hotell, besöka nya städer, umgås ned vänner och familj, och äta massvis med glass. 

Kommentarer

Populära inlägg