Sex serietips - nya och gamla

Jag antar att det finns fler än jag som älskar att grotta ner sig i en riktigt bra serie. Däremot kan det vara svårt att hitta de där pärlorna som man senare kommer att älska. Ofta ger man upp för tidigt eller backar på grund av en tråkig titel. Här nedan kommer sex serietips, både nya och gamla som jag tycker är värd all tid i världen. Och vad passar inte bättre i januari än att titta på en hel drös med bra serier?

👉🏻 The Handsmaid’s Tale (2017)
Om jag ska välja en serie som hamnar på förstaplats detta år så är det denna. Jag blev helt förälskad i den här mörka men samtidigt hoppfulla serien. I en dystopisk framtid tvingas kvinnor att leva som en form av slavar. En av dessa kvinnor är Janine, som vi får följa. Ett av kvinnornas syfte är att bli gravida eftersom dessa rika mäns kvinnor inte kan få egna barn. Janine kämpar för att återförenas med sin familj.

👉🏻 Divorce (2016)
Det här kärleksdramat med Sarah Jessica Parker har allt man kan önska sig. Serien handlar i korta drag om en separation, där man får följa Frances (Sarah Jessica Parker) och Robert (Thomas Haden Church) under tidens gång. Det är en lättsam serie som präglas av humor. Den här serien tittar du klart på under en kväll.

👉🏻 Vår tid är nu (2017)
SVT:s nytillskott, som tog mig med storm. Serien utspelar sig i Stockholm på 1940-talet. Vi får följa Nina och Calle, som har svårt att hålla sig ifrån varandra. Samtidigt som serien präglas av familjeföretaget tillika restaurangen Djurgårdskällaren, som stöter på en del problem, och framgångar längs vägen. Titta på denna serie störtbums!

👉🏻 Ozark (2017)
Ett spännande familjedrama som det knappt går att sluta titta på. Maken i familjen tvättar pengar men på grund av vissa omständigheter tvingas familjen att flytta till annan ort, till Ozark. Där försöker de starta ett nytt liv. Men tro inte att detta är ett klassiskt gangsterdrama, serien handlar lika mycket om kärlek och svek, lycka och glädje.

👉🏻 Våra vänners liv (2010)
Jag älskar svenska serier. Allra främst det här dramat som handlar om fyra män med helt olika livssituationer, som man får följa i en säsong (önskar så att det kommer en till). Serieskaparna får ihop den här serien så bra, den känns så naturlig och självklar på något vis. Några av mina svenska favoritskådespelare är med i denna serie, bland annat Gustaf Hammarsten och Shanti Roney.

👉🏻 Sopranos  (1999)
Vår tids bästa serie. Har du inte sett denna har du mycket att se fram emot. En dramaserie om en familj som präglas av kriminalitet och droger, men också om kärlek och lycka. Serien finns i hela sex säsonger. Jag själv har sträckkollat på Sopranos, och grät floder efter sista avsnittet. Den här serien gör dig till en i familjen. Vila i frid, James Gandolfini, vår tids bästa skådespelare.

Och förstås... Bron, som har premiär med en ny säsong imorgon. Vilken start på det nya året va!

Kommentarer

Populära inlägg