Hur det är att leva med atopiskt eksem.

Jag blev hemma från jobbet idag.
För drygt ett år sedan fick jag veta att jag har atopiskt eksem. Det förklarar det som jag trott varit allergibesvär, det har helt enkelt varit eksem. Så under ett år har jag behövt smörja in mig med stark kortison och mjukgörande kräm flera gånger om dagen, det är riktigt påfrestande och gör mig så himla ledsen. Jag önskar bara att jag kunde få slippa alla besvär. Det går så klart i vågor. Vintern är värst, men även sommaren, då solen torkar ut.
Även min hy i ansiktet är känslig. Igår använde jag en ansiktsmask som jag uppenbarligen inte borde ha använt. Vaknade inatt av att det kliade och fjällade i ansiktet. Imorse hade jag fått utslag och röda märken. Därför är jag hemma från jobbet idag, det är klart att det känns fel och så, jag är ju inte sjuk. Men att gå till jobbet och se ut som en clown skulle göra mig så obekväm. Det tar så mycket på psyket och jag har svårt att koncentrera mig på något annat än hur jag ser ut. (det gör förstås ont också, svider och stramar)
Överlag så är jag väldigt torr i ansiktet, fjällar mycket och har svårt att använda smink då de torkar ut ännu mer. Idag är mitt självförtroende på botten och jag vill mest bara sova i flera dagar. Bebisen i magen ger mig i alla fall hopp. Det som är jobbigt för mig är ytligt, jag vet det. Men jag är inte tillräckligt stark för att kunna strunta i det och gå runt och ignorera blickar från omgivningen.
Snart kommer min mamma hit. Hon sa i telefonen tidigare att det kommer att kännas bättre imorgon och att jag måste försöka vara positiv.
Jag hoppas hon har rätt.

Atopiskt eksem:
Vid atopiskt eksem får huden torra och röda fläckar som kliar oerhört mycket. I vissa fall kan de röda fläckarna vara något upphöjda. Det är inte ovanligt att det även bildas små blåsor eller knottror som kan spricka och vätska sig. 
Källa: hudguiden.se

Kommentarer

Populära inlägg