Så kan du bli mer miljövänlig

Det finns tusen olika sätt att vara miljövänlig på. Möjligheterna är oändliga och man kan välja att vara lite miljösmart eller mycket, det väljer man själv. På sommaren blir vi mer miljövänlig i och med egna odlingar, plus att man så kan göra sin egen kompost och hänga ut kläder på vädring istället för att tvätta, till exempel. Men jag tänkte dela med mig av mina bästa tips för att skapa en mer miljövänlig vardag, på en enkel nivå. jag vet att jag har skrivit om det hör förut, men det är värt att nämna igen.

🍃 Skippa plastpåsarna!
I ett par månader nu har jag haft med mig egna påsar när jag åker och handlar. Vi vet väl alla att plastpåsar är en riktig miljöbov. Och varför köpa nya vid varje handling när man enkelt kan ta med sig egna? Jag har tygpåsar och plastpåsar liggandes i bilen så när jag ska åka och handla tar jag enkelt med mig dem  in på affären. Jag kan alltså inte skylla på att jag har glömt dem hemma.

🍃 Ta vara på maten och källsortera!
Det gör ont i hjärtat på mig när jag förstår hur mycket mat vi faktiskt slänger. Ta vara på maten istället. Jag själv har som motto att försöka slänga så lite som möjligt. Av ”tråkigt” bröd som legat i frysen länge kan man göra krutonger till sallad och soppa. Frys in bananer som är för bruna för att äta och använd i smoothies och gör omelett på resterna. Ett annat tips är att vara noga mer att sortera. Vi har en bra sorteringsstation i källaren, det är snällt mot miljön samtidigt som man slipper springa ut med flera soppåsar om dagen (då skulle vi behöva sophämtning fler än två gånger i månaden)

🍃 Handla kläder secondhand och undvik miljögifter!
Jag skulle gissa att 75 procent av mina köp kommer från secondhand. Barnkläder, kläder till mig och inredningsprylar finns det gott om på loppisar. Och möbler (!!). Vad som är bra med att handla kläder i andrahand är att alla miljögifter redan är borttvättade, tummen upp!

🍃 Tvätta fylld maskin och undvik för mycket tvättmedel!
Jag kan tänka mig att det är många som häller i på tok för mycket tvättmedel när man tvättar. Sluta med det! Använd doseringsmått så undviker du att använda för mycket tvättmedel! Tvätta är en riktig miljöbov med tanke på den vattenmängd och energi som förbrukas. Tvättmedel är inte heller så snällt mot miljön. Därför brukar jag hänga mycket kläder på vädring på sommaren istället för att slänga i tvättkorgen direkt. Tvätta inte heller halva tvättmaskinen, vänta tills du kan fylla den!

Dessa fyra punkter följer jag i min vardag. Kommentera gärna om du har något annat tips på hur man enkelt kan bli miljösmart. Senare tänkte jag skriva lite om hur vi tänker kring sommaren och odlingarna - som jag längtar hejdlöst efter. Hoppas ni kikar in igen snart. Puss!

Kommentarer

Populära inlägg