Så har vi piffat upp vårt badrum 🛁

För två veckor sedan bestämde sig Nils och jag för att försöka snygga till vårt badrum med lite enkla medel. Det var egentligen ingenting vi planerat, det bara blev så. Och vad glad jag är för det, för vilken skillnad det har blivit. För bara några tusenlappar har vårt badrum blivit som nytt.
     I vårt badrum har vi tre olika sorters kakel, samt en duschkabin och inredning som ser ut att komma från 80-talet. Fast badrummet i själva verket renoverades för bara ett par år sedan. Knäppt tycker vi. Då vi varken har ekonmin eller intresset att riva ut ett fullt fungerande badrum, på grund av miljöskäl, så valde vi att renovera badrummet med enkla medel.
     Vi började med att riva ur all inredning (och upptäckte mögel, vilket förklarade den lite skumma doften jag lagt märke till) samt duschkabinen och storstädade hela badrummmet samt spacklade igen alla hål. Sedan målade vi golvet samt halva kaklet på väggarna i en grå färg. Det blev faktiskt riktigt bra, helt klart över förväntan. Vi köpte ny badrumsinredning från Ikea. Handfat (Odensvik), blandare (Dalskär) och kommod och högskåp (Godmorgon). Istället för duschkabin blev det duschstång och draperi. I själva verket vill vi ha duschväggar men ett fönster ställer till det då vi har svårt att hitta dörrar som passar. Detta blev helt enkelt en snabblösning. Men helt okej tycker jag. Duschstång hittade vi på Bygghemma, som har stort utbud av just duschstänger i olika modeller.
     Sen över till det roliga, så som hängare och toapppershållare. Den otroligt fina pappershållaren är ifrån Ferm Living och kroken till handduken är ifrån Muuto. En rund jutematta från Hemtex är på väg. Duschdraperiet är ifrån Åhléns, precis som tvålkoppen, och platshållaren för pads och tops. Så fint med förvaring i hårdplast med raka linjer. Den flytande tvålen är ifrån Lilla bruket och doftar mörk vanilj (!!). Den längre hängaren i grå plåt är från secondhand. Lampan i taket (som inte syns) är från Ikea (Hektar). Det är en del kvar att göra. En ny större rund spegel ska på plats (den som hänger i badrummet nu är från secondhand och sitter vanligtvis i vår hall). Samt ska spackel slipas bort på sina ställen. Men sen så. Jag är väldigt nöjd. Detta har alltså tagit min sambo ett antal tillfällen att färdigställa, och totalt två veckor. Den ungefärliga kostnaden är drygt 7000 kronor.
     Förutom att badrummet har blivit mycket fräschare så har vi fått väldigt mycket mer förvaring. Nästa projekt? Slipa bänkskivor i köket och måla kakel. Jag tycker att vi slänger alldeles för mycket som det inte är något större fel på. Jag som värnar om miljön och gillar återbruk vill därför ta vara på det som redan finns i mitt hem när jag renoverar och gör om. Tänk på det innan nästa renovering vetja! Puss så länge!

De första bilderna är alltså så som badrummet ser ut just nu och de senare är badrummet så som det såg ut innan. Tryck för att förstora (ursäkta för dåliga bilder)














Kommentarer

Populära inlägg