Hur jag blev journalist och varför jag älskar det👇🏻

Jag jobbar heltid som journalist på en veckotidning i Sandviken. När jag inte är föräldraledig vill säga. Jag älskar mitt jobb och längtar tills ska börja jobba igen, samtidigt som jag värdesätter tiden med mina barn väldigt mycket. Jag har haft en fast tjänst i drygt fyra år men har faktiskt kommit och gått en hel del på Din Lokaltidning, som tidningen heter, ett bra tag innan dess. När jag gick andra och sista året på gymnasiet så praktiserade jag på tidningen. Och direkt efter min student började jag frilansa som ”ungdomsskribent” samtidigt som jag läste lite olika kurser på Högskolan i Gävle.

Jag slutade att frilansa i samband med att jag började jobba med annat, och kort därefter flyttade jag till Gävle där jag fortsatte att studera, samtidigt som jag jobbade på ett café. Jag bodde i Gävle i bara ett par månader innan jag flyttade tillbaka till Sandviken där jag fortsatte att studera. Allt som allt har jag läst skrivarkurser, mediekommunikation, retorik och filmvetenskap. I samband med det sistnämnda fick jag höra att en journalist snart skulle sluta på tidningen. Jag tog då tillfället i akt att fråga om praktik, bara för skojs skull, med hopp om att få ta över hennes tjänst när hon senare skulle byta. Helt riktigt, någon månads praktik blev senare en fast tjänst, först 60 procent, senare 80 och idag jobbar jag 100 procent. Däremot kommer jag och Nils att varva föräldraledighet med jobb med start i augusti, så då kommer jag att jobba 60 procent fram tills Ivar börjar på förskolan.

Jag verkligen älskar mitt jobb. Jag älskar att skriva och att få göra det på en veckotidning öppnar så många dörrar, rent utvecklingsmässigt. Det är sällan särskilt stressigt och vi journalister är våra egna chefer. Vi avgör själva nyhetsvärdet i saker och ting och väljer hur vi vill bygga upp nästa veckas tidning. Jag lever verkligen drömmen. Vad jag tycker om är att rapportera om sådant jag tycker allmänheten borde få reda på. Att få folk att bli glada, ledsna och känna. Som reporter utvecklas jag hela tiden. Mycket av det man skriver har man inte kommit i kontakt med tidigare. När det gäller min arbetsplats så är vi ett härligt gäng på elva personer. Vi är som en liten familj och verkligen alla på kontoret är viktiga. Tillsammans bygger vi en riktigt bra tidning (som går att läsa på dinlt.se för den som är nyfiken). Jag vet att jag är lyckligt lottad som har en fast heltidstjänst på en tidning. Det är ingenting jag tar för givet. Men jag vill också säga att jag har jobbat mig dit jag är idag. Vet du själv en arbetsplats som du skulle vilja jobba på? Om du har möjligheten, fråga om du får ha praktik på stället. Det kan kanske kännas trist att jobba gratis, men det kan också löna sig i slutändan. Puss så länge. 

Kommentarer

Populära inlägg