Så kommer du igång med försäljningen på Tradera

Hejsan. Jag jobbar heltid som reporter men jag har faktiskt en annan inkomst också, om än rätt liten. Jag säljer nämligen en hel de prylar på Tradera. I det här inlägget tänkte jag skriva lite om hur jag tänker kring Tradera och dela med mig av mina bästa tips för en lyckad försäljning.
Den största delen av min försäljning består av barnkläder, men den senaste tiden har jag också sålt lite av mitt egna förråd, så som skor och kläder. Att köpa och sälja secondhand är verkligen en ekologisk cykel, eftersom det inte är några nya produkter som behöver produceras, det gamla går bara runt. Helt rätt tycker jag!

Kan man sälja vad som helst på Tradera? Ja det kanske man kan göra, men kolla istället igenom sajten innan för att se vad som är mest populärt just nu, när det gäller barnkläder är det märken som Polarn o pyret och mini rodini som har flest bud, men det kan också handla om populära kollektioner från Lindex och Kappahl. Även vintage och retro är populära artiklar på Tradera som ofta ger många bud.

Vad sätter man för utgångspris? Tror jag att jag kommer att få många bud på en viss pryl, så sätter jag 1 krona i utgångspris, är jag lite mer osäker brukar jag sätta 39 eller 49 kronor, det är ändå en summa jag oftast är rätt nöjd med om plagget bara skulle få ett bud. När man säljer gäller det att se till helheten, det totala priset man får för ett antal plagg. Ibland får skicka iväg en tröja för en alldeles för billig peng, men samtidigt kanske jag får mer än förväntat för något annat. Se till helheten helt enkelt!

Rubriken och bilderna: Skriv en tydlig rubrik där du får in så många sökord som möjligt. Vad noga med att skriva med storlek i rubriken. Samma gäller i beskrivningen, vad noga med att allt som den potentiella köparen undrar över, finns med. Det är lätt hänt att tappa en köpare om man glömt att skriva vilken storlek plagget har. Då kan också du som försäljare uppfattas som slarvig. Ta bilderna på plagget under dagen då ljuset är som starkast, ta flera bilder och var noga med att de är skarpa.

Tidpunkten? Har det någon betydelse när jag lägger upp min annons? Absolut! undvik att lägga upp en annons mitt på dagen en simpel tisdag. Om du har tagit dina bilder, vänta istället med att lägga ut annonsen till på kvällen, förslagsvis mellan kl 20 och 22. Lördagar och söndag är de bästa försäljningsdagarna. Självklart är perioden runt barnbidrag och lön också attraktiv.

Frakten? Du väljer förstås det billigaste möjliga alternativet. Jag skickar genom posten, ofta i kompostpåsar. På Postnords hemsida finns en portotabell du kan följa. Man kan också lägga på frakten i utgångspriset och istället välja "fri frakt". Trots att det blir samma pris för köparen så kan det uppfattas som "billigare". Det gäller främst om du ska sälja något väldigt tungt som kostar mer i frakt. Många avstår från att lägga ett bud om frakten är på 59.- medan utgångspriset är 29:- men om du istället vänder på det, och har utgångspriset 88:- och fri frakt, så kan det fungera som ett lockbete.

Något mer? Var snabb med att skicka iväg dina paket, var noga med att lämna omdömen och lägg inte upp för många annonser samtidigt, jag brukar hålla mig till max 3-4 åt gången. Annars får du helt enkelt packa ihjäl dig en vecka senare.

Miljösynpunkt? Att skicka flera paket i veckan är förstås inte bra för miljön. Men om jag får välja mellan att köpa och sälja secondhand (via Tradera) eller handla nytt i butik och inte sälja alls, så väljer jag det första alternativet, alla gånger.

Vad tycker ni om mina inlägg? Vad skulle ni vilja läsa om? Kommentera gärna!

Kommentarer

Populära inlägg