Varför jag väljer secondhand.

Sedan en tid tillbaka har nästan alla mina köp (förutom mat då förstås) varit secondhand.
Det gäller främst kläder men en hel del av min inredning är också secondhand. Varför jag väljer att handla så mycket som möjligt secondhand har allra främst med miljön att göra, jag vill inte köpa nyproducerade kläder till Astrid som hon sedan lortar ner eller förstör efter några månader, det gör för ont i mig. Allra främst när det gäller jeansproduktion som kräver så mycket av miljön.
- För ett tillverka ett par dam/herr jeans krävs 12 000 liter vatten.
Poängtera också att bomull odlas i fattiga länder som har brist på vatten.

Det är också viktigt för mig att ha en miljövänlig vardag för att vara en förebild för min dotter, förhoppningsvis har hon samma tänk som mig när hon blir äldre. Det är också en ekonomisk orsak. Det är tufft att vara föräldraledig så visst är det också en bidragande faktor, men det är absolut inte den största anledningen. Att handla secondhand är roligt, men också väldigt tidskrävande.
Om man säger såhär: det kräver lite planering.
När jag handlar kläder till Astrid så handlar jag ofta plagg i större storlekar. Jag hamnar aldrig i den situationen att Astrid plötsligt måste byta storlek och byrålådan ekar tom, det finns alltid något där. Sen gäller det förstås att ofta gå på loppis och secondhandbutiker, jag går varje vecka.
Genom att handla kläder secondhand undviker man också onödiga gifter. När bomull odlas och kläder tillverkas används stora mängder giftiga kemikalier, som många gånger sitter kvar i kläderna när du köper dem i affären.

Om du är på jakt efter barnkläder secondhand:
- Åk runt till butikerna där du bor och fråga när de vanligtvis brukar fylla på med barnkläder, och om de har mycket kläder på lagret (det håller de inte hemligt). I Sandviken där jag bor åker jag varje vecka till Viggens secondhand på Fredriksgatan, Ånyo, Röda korset och Pingstkyrkans secondhand, som alla tre ligger i centrum. Det är förstås inte alltid man hittar något, jag köper inte heller bara för att det är låga priser.
Man ska inte överdriva konsumtionen bara för att det är billigt, kläderna ska också användas.

Men om alla bara hade handlat kläder secondhand då?
Det hade förstås inte fungerat, det hade inte gynnat välfärden någonstans. Men vi vet också att framtiden inte kommer att se ut så, secondhand blir allt mer uppmärksammat men det kommer inte att ta över världen. Men visst vore det reko om alla minskade sin konsumtion av nytillverkade produkter och istället handlade en del secondhand. Tänk, kanske upptäcker du att det är riktigt roligt, och nyttigt för plånboken.

Den kommande tiden kommer jag att skriva fler inlägg som rör miljö, konsumtion och secondhand.

Puss så länge!

Kommentarer

Populära inlägg