Så blir du miljösmart i köket.

Hejsan. Vad roligt att så många valde att kika in här och läsa mitt föregående inlägg om varför jag väljer att handla kläder secondhand, speciellt till min dotter. Idag tänkte jag skriva om något helt annat, som verkligen gripit tag i mig. För några år sedan var jag varit riktigt dålig på att vara miljösmart i köket. Nu däremot är jag det motsatta. Det mesta i vårt kylskåp är ekologiskt och våra sopor är så gott som tomma på matrester.
- Men vem har råd att köpa bara ekologiskt, kanske någon undrar.
Det är ganska enkelt. Genom att slänga minimala mängder mat, ta tillvara på rester, och handla efter säsong så kan man faktiskt lägga lite extra pengar på råvarorna.

Matsvinn är en otrolig miljöbov, jag minns såväl tiden i skolan, den så kallade "grishinken" som så gott som alltid var överfull. Jag har varit duktig på att slänga fullt ätbar mat själv, men idag tänker jag annorlunda.
De enklaste tipsen för att minska matsvinnet är förstås att ta mindre portioner och försöka använda resterna som blir kvar till middagen dagen efter. Använder du inte riset dagen efter så kommer du inte heller använda det två dagar senare, då åker det istället i sophinken.
Är det ris du kokat för mycket av, sök på recept som innehåller ris, och laga något du kanske aldrig har ätit förr.
Det behöver inte vara tråkigt att äta rester.

Genom att planera och vara smart i köket samt dra ner på köttkonsumtionen, kan man många gånger också välja ekologiska råvaror men ha så gott som samma matutgifter som tidigare.
Ungefär två till tre dagar i veckan äter vi vegetarisk mat, det kan handla om pasta med tomatsås, halloumi- och morotsbiffar eller ugnsrostade betor. Väldigt enkelt att laga och väldigt gott att äta.
Det behöver alltså inte vara krångligt att laga vegetarisk mat, snarare tvärtom.
Genom att skriva middagslista för den kommande veckan så blir också vardagen smidigare. Ofta när det känns som om kylen ekar tom, så gör jag rejäl genomgång av kyl, frys och skafferi och plötsligt har jag råvaror till tre-fyra middagar.
Trots att det kändes som om det var dags för handling.

Gör regelbundna kontroller i kylskåpet och håll koll på råvarornas utgångsdatum, det gäller förstås också fruktskålen och skafferiet.
Ha ordning och reda helt enkelt, det är kanske det viktigaste för att bli mer miljösmart i köket.
Att ligga steget före helt enkelt.

Kommentarer

Populära inlägg