Året som gått.

Gjorde du någonting som du aldrig gjort förr?
En hel del faktiskt. Men det största var nog att föda barn.

Genomdrev du någon stor förändring?
Jag blev mamma, hela jag har förändrats känns det som. Det var också en stor förändring att gå från att arbeta till att vara mammaledig.

Blev någon/några av din vänner föräldrar i år?
Ja! Flera stycken faktiskt. Så kul att ha kompisar som också har småbarn!

Vilket datum kommer du alltid att minnas?
6 oktober, alltid.

Dog någon som stod dig nära?
Nej inte som stod mig nära. Men en bekant tog livet av sig i januari. Vi stor inte varandra nära men jag tänkte väldigt mycket på det under en tid. Mest för att flera av mina vänner stod honom närmre, och var mer ledsen än mig.

Vilka länder besökte du?
Jag som sällan åker utomlands nu för tiden hann med att besöka två länder under året. Portugal med Nils i maj och Spanien med min underbara mamma i juli. Så fin vår/sommar på alla vis.

Bästa köpet?
Hm jag har inte handlat något storslaget under året, bara vanliga grejer som kläder och dylikt. Men om man måste välja så är mitt halsband med bokstavsberlocker från Pearls of Freja mitt bästa köp, det är så fint att jag inte vill ta av mig det.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Min Astrid gör mig glad varje dag. Extraglad blev jag dagen hon föddes. Glad för att hon äntligen var här och för att min graviditet äntligen var över.

Saknar du något som du vill ha 2016?
Nej, nu har jag allt.

Vad önskar du att du gjort mer?
Träffat mer vänner under min graviditet. Jag kände mig så trött att jag knappt orkade göra någonting. det ångrar jag nu, man glider så lätt ifrån varandra om man inte ses.

Favoritprogram?
Jag har tittat på så många bra serier under året. Bland annat The Killing, The Fall, The Affair och Bloodline. Favoritprogram just nu är På Spåret, så klart, trots att jag sällan kan någon fråga.

Bästa boken du läste i år?
Åh jag har läst så många bra böcker. Lena Anderssons Utan personligt ansvar är en stor favorit, och Kristina Sandbergs triologi.

Största framgång på jobbet?
Att jag vågade ta för mig mer. När jag började arbeta som journalist tyckte jag att det var jobbigt att ringa och prata med nya människor, jag vågade inte inte ställa frågor om jag inte förstod. Men med tiden så blev det lättare och nu känns det inte konstigt alls. Ja är också stolt över de artikelserier jag startat och de idéer jag genomdrivit. Speciellt sommartidningen som jag i stort sett gjorde ensam och som blev så uppskattad av lokalbefolkningen.

Var du gladare eller ledsnare?
Under min graviditet var jag nog både ledsen och glad, jag var förväntansfull inför det som skulle komma men så himla trött på att vara gravid. Men sen när Astrid föddes blev jag så himla glad och har varit det sedan dess.

Vad spenderade du mest pengar på?
Bebisprylar.

Något du önskade dig och fick?
Ett friskt barn.

Vad gjorde du på din födelsedag?
Jag var hemma och bjöd min familj på fika. Sedan på kvällen var jag och Nils ute i skogen och letade efter svamp.

Vem fick dig att må bra?
Nils och min mamma.

Mest stolt över?
Att jag klarade av en förlossning.

Högsta önskan just nu?
Att det kommande året blir utan sjukdomar och besvär. Och att jag får en heltidstjänst när jag börjar jobba igen.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Jag tänker bli mer ekonomisk, speciellt när det gäller mat, skriva matlistor och äta mer vegetariskt. Jag ska tänka en extra gång helt enkelt.

... Efter att jag skrivit den här listan insåg jag att det mesta under 2015 har kretsat kring Astrid och hennes ankomst. Trots att vi bara har känt henne sedan den sjätte oktober, men tänk ändå att hon har funnits i min mage sedan tidigt i januari. Nu är hon här och allt känns så självklart. På instagram finns en bild på mig som är upplagd på nyårsafton förra året "Härmed bestämmer jag att 2015 ska bli det bästa året någonsin"står det under. Vad sant det var då!

Kommentarer

Populära inlägg